reflectie formulier proces   reflectieformulier eindwerk

[box type=”blank” class=”box-havo”][columns width=”1/2″]

Handvaardigheid en Techna: Lampje

Inleiding: Waarschijnlijk gebruik je het elke dag: een lamp. Het is een product waar techniek en vormgeving samen komen. Het lampje moet goed werken en er ook nog eens goed uitzien. In deze opdracht ga jij de techniek én vormgeving samen brengen door een lampje te maken. Je zal in duo’s het lampje maken. Je gaat aan deze opdracht werken in de techna-, handvaardigheid-, en tekenlessen. 4 lesuren in de week.

Opdrachtgever: je ouders! Wat wordt er bij jouw thuis nu nog gemist aan het lampje, of wat zouden ze graag anders willen zien.

Eisen:
– Je mag niet direct in de lichtbron kijken.
– Het lampje moet aan en uit te zetten zijn.
– 2 LED-jes.
– Batterijhouder netjes wegwerken.

Materiaal/ techniek: Solderen, boren, zagen, verbindingen, zetbank.   

Begrippen: diffuus, direct, indirect>schaduw-spiegeling.

[/columns]
[columns width=”1/2″ last=”true”]

lampje1

Voor deze opdracht werk je in je dummy van handvaardigheid/tekenen. Zorg ervoor dat je je dummy ook mee neemt naar de techna lessen.
Fase 1 De eerste lessen ga je actief onderzoek doen om een goede basis te leggen voor je lampje. Je gaat in eerste instantie niet naar een eindresultaat te werken, maar je denkt aan de verschillende mogelijkheden.
Aan fase 1 ga je ongeveer 3 schoolweken werken.

Stap 1)
– Bij techna ga je de principes van licht behandelen.
Bij handvaardigheid vorm je een duo, en ga je meer inzicht krijgen over vormgeven, het ontwerp proces.          

HW: Ga na wat je opdrachtgever wil veranderen of juist behouden in het lampje (binnen de eisen). Denk aan de techniek én vormgeving. Maak goede aantekeningen.

Stap 2) Hier op school zal je beperkt zijn in de materialen die je kan gebruiken voor het lampje. Deze materialen zullen je ook grenzen geven in de vormgeving, niet elk vorm kan met elk materiaal. Samen met je docent bekijk je verschillende materialen. Je gaat met je duo experimenteren met hout, blik en ijzerdraad. Schrijf jullie bevindingen op.

 

[/columns]

[/box] [box type=”blank” class=”box-havo”][columns]

Stap 3) Je gaat je verder oriënteren op lampjes. Zoek afbeeldingen van lampjes die jou, je opdrachtgever aan spreken en print deze uit.

Stap 4) Je gaat de afbeeldingen van lampjes die je hebt gevonden koppelen aan de principes van licht die je hebt behandelt. Schrijf bij de afbeelding welk licht de lamp geeft en waaraan je dat kunt zien.

lampje2

Stap 5) Je stelt met je duo een PVE (programma van eisen) op. Je zet de eisen van de opdracht en die van je ouders langs elkaar. Nu weet je goed waar je aan moet voldoen. Maak met je duo een keuze over wat voor type lamp je gaat maken. Diffuus, direct, indirect.
[/columns]

[columns width=”1/2″ last=”true”]

Stap 6) Je hebt met je duo een doel duidelijk voor jullie lampje. Je gaat nu individueel 4 schetsen 2d maken, je tekent deze op papier. niet te klein! Deze zijn schetsen zijn verschillend van elkaar, 4 ideeën.
Daarnaast maak je 4 schetsen 3d, je maakt de schetsen die je op papier hebt getekend in karton na.

  • Je schets 2d op papier altijd met een potlood.
  • Je schets 2d uit de hand, dus zonder liniaal.
  • Zorg ervoor dat je schetsen je idee goed weergeven.

Je mag eerst een 2d schets maken en meteen daarna een 3d schets of je maakt eerst alle 2d en daarna de 3d schetsen.

HW: bespreek je schetsen thuis met je opdrachtgever. Heb je voor de ouders van een van jullie duo gekozen, zorg dan dat je de schetsen van de ander meeneemt of samen afspreekt. Bespreek of alle schetsen aan hun eisen voldoen of juist niet. Schrijf hun feedback goed op, zodat je dit in de volgende les kunt verwerken.

Stap 7) Je gaat met je duo elkaars 2d en 3d schetsen bespreken. Pak het PVE en de feedback van de opdrachtgevers erbij en ben kritisch op elkaar. Welke ontwerpen kunnen weg en welke zijn interessant. Misschien moeten er verschillende schetsen gecombineerd worden of enkele dingen worden toegevoegd om tot het perfecte lampje te komen, er is altijd verbetering mogelijk. Maak als duo een nieuw schets in 2d en 3d van het lampje wat jullie als duo willen maken.

[/columns]

[/box] [box type=”blank” class=”box-havo”][columns]

Fase 2 De basis voor je lamp is klaar en je kan gaan werken naar het eindresultaat.  Aan fase 2 kun je ongeveer 4 schoolweken werken.  

Stap 8) Je maakt ieder een technische tekening, (individueel) van jullie gekozen ontwerp.

  • Teken altijd met een potlood dat een scherpe punt heeft.
  • Teken heel dunne lijnen zodat je ze uit kunt gummen als ze niet goed zijn. (dus niet te hard duwen op je potlood)
  • Gebruik altijd een liniaal.
  • Werk heel precies en netjes.
  • Rechtsonder maak je een tekstblok van 50 bij 20 mm.
  • De tekening krijgt een kader van 5 mm breed.
  • De tekening moet goed verdeeld staan over je tekenblad. Met vooraanzicht, bovenaanzicht en zijaanzicht.
  • Teken de maatlijnen erbij.
  • Zet de maten erbij en let erop dat er geen onnodige maten aangegeven zijn.
  • Teken op ware grootte als het kan. Anders op schaal. Geef deze schaal dan weer in je tekstblok

Stap 9) Een lamp heeft een schakelaar nodig om aan en uit te kunnen. In de techna lessen ga je leren hoe een schakelaar in elkaar zit en hoe je er een kan gaan maken.

[/columns]

[columns width=”1/2″ last=”true”]

lampje3

Stap 10) Vanuit je technische tekening kun je nu beginnen met het maken van je lampje, werk goed samen met je duo.

HW: Jullie lampje is af, je gaat met je duo een korte presentatie voorbereiden van +- 5 minuten.

  • Deel jullie PVE en geef aan welke keuzes jullie hebben gemaakt om tot het eindresultaat te komen.
  • Wat vond je heel leuk, wat vond je moeilijk.  

Stap 11) Je geeft met je duo een presentatie over je lampje aan je klasgenoten en docenten. Je krijgt punten voor technische aspect van je lampje (techna) en de vormgeving (handvaardigheid/tekenen).

[/columns][/box]